Trójjedyność Boga

Trójjedyność Boga

 

  1. Dowody jedności Boga:

1 Kor. 8,4; Judy 25; 1 Tym. 1,17

monoteizm-wiara w istnienie jednego Boga

podstawowe wyznanie wiary judaizmu-Szema: 5 Mojż. 6,4 i Mar. 12,29.

 

  1. Dowody Troistości Boga:

 

  1. a) Ojciec: Jan 6,27; 1 P 1,2; 1 Kor. 8,6;

 

  1. b) Syn (Jezus, Słowo, Pan): Jan 1,1; Jan 20,28; Mat. 11,27; Filp.2,6

Pierwszy Kościół czcił Jezusa jako Pana: Rzym.10,9-13 i Filp.2,9-11

Uwaga: Pan po hebrajsku to Adonai, zaś po grecku to Kyrios

Nowy Testament odnosi do Jezusa starotestamentowe tytuły Boga: Filp.2,10 i

Iz.45,23; Hebr.1,10 i Iz.44,24

Syna należy czcić na równi z Ojcem: Jan 5,23;

 

  1. c) Duch Święty:5,3-4; 1 Kor.2,10; 1 Kor.6,19.

 

  1. Dowody trójjedyności Boga:

 

stworzenie świata: 1 Mojż.1,1-2 i Hebr.1,1-2;

nowe narodzenie: Jan 6,44 i Jan 3,16 i Jan 3,6 i Jan 1,12-13;

chrzest wodny: Mat.28,19;

chrzest w Duchu Świętym: Jan 7,37-39 i Dz. 1,4-5;

uświęcenie: 1 Kor.1,30 i Gal. 5,16-17 i Jan 17,17;

modlitwa: Mat.6,9-13 i Jan 16,23-24 i Rzym.8,26.

 

Chociaż trzy Osoby- Ojciec, Syn i Duch- są zdolne do niezależnych czynów, to jednak pozostają One jedno w myśli i zamierzeniach, ponieważ złączone są z sobą najmocniejszymi więzami miłości i każda poszczególna Osoba zna doskonale myśli dwu pozostałych. Mąż i żona, którzy się kochają i są złączeni wspólnotą celów, mogą służyć tutaj pewną analogią.

Codzienne doświadczenie uczy nas, że rodzaj jedności, o której mowa, nie jest czymś dziwnym. Atom jest jednością różnego rodzaju cząsteczek. Jajko składa się ze skorupki, białka i żółtka. Wreszcie człowiek stworzony na obraz Boga (1 Mojż.1,26-27) składa się z trzech części: ducha, duszy i ciała (1 Tes.5,23).

Syn i Duch są uważani za podporządkowanych, i w pewnym sensie zależnych od Ojca. Tak więc druga Osoba nazywa się Synem, choć nie możemy z tego wysnuć wniosku, że ma On początek. Jego udziałem od wieczności jest stosunek Synostwa względem Ojca. Także trzecia Osoba jest tradycyjnie przedstawiana jako pochodząca od Ojca i Syna. To wcale nie znaczy, że poszczególne Osoby posiadają różny stopień boskości, ale mówi o tym, że raczej istnieje wśród nich podział funkcji, przy czym Ojciec spełnia główną rolę.

Termin Osoba w odniesieniu do Boga znaczy o wiele więcej, niż wówczas, gdy odnosi się do ludzi.